Los primeros diás en la escuela - Reisverslag uit Gandia, Spanje van Sabrina Waal - WaarBenJij.nu Los primeros diás en la escuela - Reisverslag uit Gandia, Spanje van Sabrina Waal - WaarBenJij.nu

Los primeros diás en la escuela

Door: Sabrina

Blijf op de hoogte en volg Sabrina

07 September 2011 | Spanje, Gandia

Hallo allemaal!

Dit keer wacht ik niet twee weken met het plaatsen van een berichtje, want dan krijgen we weer net zo’n lang verhaal als de vorige keer :p

Maandag was dus mijn eerste echte officiële schooldag. Eerst stond er om 9u ’s ochtends al een mannetje voor de deur om de wasmachine te maken! Ik was zondagavond namelijk even naar zo’n kantoor geweest en een afspraak gemaakt. Daarna naar school: Om 10u ’s ochtends kregen we een presentatie van het International Office over wat je na de presentatie moest doen om je vakken te kiezen en ingedeeld te worden in een klas etc. Ik dacht dat ik mijn vakken thuis al had gekozen (aan de hand van een learning agreement, die we naar Spanje op moesten sturen), maar daar doen ze dus echt totaal nog niks mee. Ik was ingedeeld in 4 vakken (één van het 2e jaar, en 3 van het 3e jaar). Op zich niks mis mee, maar ik moest aan 30 studiepunten komen en daar zat ik nog lang niet aan, dus moest ik nog een vak erbij kiezen. Ik kon alleen nog kiezen uit statistiek, boekhoudkunde en iets met territoriaal toerisme ofzo. Nou, liever niet voor mij =) Gelukkig hadden ze ook 8 nieuwe vakken erbij van het 4e jaar, dus mocht ik er daar een van kiezen. Het probleem was dan wel dat ik het vak van het 2e jaar dan ook moest laten vallen, omdat vakken van het 2e jaar en van het 4e jaar niet samen konden. Dus dat heb ik dan maar gedaan. De vakken die ik tot nu toe heb zijn:

-Comportamiento del consumidor (consumenten gedrag)
-Dirección comercial de empresas turísticas (het commercieel gedrag van toeristische bedrijven)
-Direcciónestratégica de empresas turísticas (het strategisch gedrag van toeristische bedrijven)
-Gestión de la calidad (kwaliteitsmanagement)
-Gestión de la producción en alojamientos (productie management in huisvesting)
-Gestión de viajes (reis management)

Maar één van deze 6 vakken kan ik gelukkig nog laten vallen. Ik ga komende week/anderhalve week even kijken welke ik het minst leuk vind en die ga ik dan schrappen! Na 2 uur wachten bij het international office had ik dus eindelijk al mijn vakken! Ze vertelden mij dat ik mijn vakken terug kon zien op het intranet van de school, dus dat zou wel makkelijk zijn! Nadat dit allemaal geregeld was, kwam ik thuis en wou ik op de laptop mijn rooster uit gaan zoeken (moest je allemaal zelf uitvissen, wanneer je les hebt, waar, etc.), was mijn adapter van mijn laptop kappot! Dus ik stad en land afgezocht voor een nieuwe adapter & uiteindelijk wel een gevonden gelukkig! Daarna moest ik nog om beddengoed.. dus ik weer naar dat kantoor (waar ik ook de wasmachineman had geregeld :p). Uiteindelijk even aan de praat geraakt met die man, waarna hij me een compliment gaf dat ik al zo goed spaans sprak! Mijn eerste echte compliment hihi :D Daarna terug naar huis gegaan en snel in de boeken gedoken, want de volgende dag zou ik een toets hebben op B1 niveau spaans. Daarna wou ik nog kijken welke vakken ik had, maar dat kon ik dus NIET terugzien op het intranet van de school.. Spanjaarden & dingen regelen gaan écht niet samen :p.. Todos tranquilos y mañana.

De volgende dag (dinsdag) heb ik dus wéér 3 uur moeten wacht op het international office, om mijn vakken te kunnen zien & in welke groep ik zat. Ook had ik mijn spaanse toets om 12u (stond op een papier wat we maandags gekregen hadden), bleek dat het 11u was. Iedereen was dus te laat voor die toets en er was niemand meer te bekennen. Dat was nou net één ding wat zeker was & dat liep ook al in de soep.. Daarna zou ik les hebben om 15.15u. Dus ik dacht om 15.10u; nou, ik ga maar eens kijken. Zat er al een spaans meisje in de klas: Marta. Sodejuu.. die begon me daar eens een verhaal spaans te praten :p.. en alsmaar dingen vragen aan me en waar ik vandaan kwam en wat ik studeerde etc. Dat compliment wat ik de vorige dag van die man had gehad, was opeens niks meer waard.. want ik stuntel nog héél erg met dat spaans!! Toen was het half 4 en was er nog geen leraar of andere studenten, dus zijn we maar weg gegaan :p Mijn eerste twee schooldagen, waren dus schooldagen waar geen les in voorkwam, maar die daarentegen nog wel super stressvol en druk waren..
De derde dag (woensdag) had ik dan eindelijk mijn eerste lessen!! Om 10.45u begon Gestión de la producción en alojamientos. Ik zat in lokaal A21 met nog 5 andere meiden.. en wéér geen leraar. Dus wij gaan vragen hoe het nou zat, bleek dat ze in een heel ander lokaal waren dan dat er op het rooster stond. Wij dus naar dat andere lokaal & gingen we achterin de klas zitten, omdat we zo laat binnenkwamen. Toen ik binnenkwam had ik echt zoiets van: WAT IS DIT??? Allemaal mensen van minimaal 25 jaar (ook redelijk wat 30-ers) zaten daar in de klas!! Ook echt maar 3 erasmus studenten. Een jongen van 29, een meisje van 25 en ik (met mijn miezerige 21 jaar). Ik voel me echt zo’n broekie hier!!! En zo zien ze me ook volgens mij, want ik word soms zo aangekeken van; hmm die is vast heeeeeeeeel erg jong. Maar goed.. ik had al snel door dat iedereen zijn eigen moest presenteren voor de klas. Ik dacht: haha =D ik kom toch niet aan de beurt want ik zit achteraan!! Maar toen kwam de lerares op het ‘o-zo-leuke’ idee, om halverwege de les vanaf achteren te beginnen. Dus toen was ik meteen aan de beurt. Echt… ik ging af voor die klas.. niet normaal :p Die Spanjaarden zaten allemaal 5 a 10 minuten te praten over zichzelf.. en ik had na 1 minuut al zoiets van; oke, wat kan ik nog eens zeggen. Ook alle erasmus studenten hebben een veel hoger niveau van spaans dan mij.. (hebben al eens in spanje gestudeerd, hebben al eens in spanje gewerkt etc.). Ik voel me dus echt een broekie en een hele slechte spaanse spreker :p Nadat mijn presentatie klaar was, begon de lerares tegen mij te praten over het toerisme in Nederland & Spanje en wat het verschil was. Ommeduur vroeg ze of ik haar begreep, maar ik kon haar echt totaal niet volgen, dus ik ging best wel af voor die klas :p Toen ik klaar was, zei ze iets in het spaans tegen de klas wat ik niet begreep, maar het was vast zoiets van; dat arme broekie kan geen spaans :p Ik had nog wel een spaans meisje ontmoet waar ik naast zat in die les, en toen ik ging zitten gaf ze me een schouderklopje en zei ze: muy bien muy bien :). Dat gaf me toch wel een geruststellend gevoel, dat ze toch wel begrijpen dat mijn spaans nog niet zo goed is en dat ik hier ben om het te leren. Ook al was het natuurlijk niet ‘muy bien’ :p Daarna had ik spaanse les op B1 niveau, die ik heel makkelijk kon volgen. Alleen kan ik deze cursus helaas niet volgen, omdat die tegelijk met 2 andere vakken van mij vallen.. is dus weer goed geregeld in Spanje (not..). Na de spaanse les had ik ‘Comportamiento del consomidor’. Dit keer zaten we met 20 mensen in de klas, maar geen leraar.. Wat opzich niet zo’n ramp was, want ik had op hetzelfde tijdstip nog een andere les die ik moest volgen (jaa, het is echt op z’n spaans hier..), dus ben ik met Madelon & Silvia nog naar die andere les gegaan.. Toen we net 5 minuten in die les zaten, zei de leraar dat de les voorbij was en dat we mochten gaan. Ik heb dus weer hééél veel geleerd deze dag… Ahumahum.. Hopelijk komt er snel meer duidelijkheid over de roosters en over welke lessen ik wel en niet moet volgen, want het is CHAOS OP Z’N TOP hier.

Tot het volgende waarbenjij.nu verhaal!! & ik zal uiteraard ook weer nieuwe foto’s aan mijn fotoboek toevoegen!
PS: bedankt voor alle lieve en leuke reacties die jullie blijven plaatsen!!! Kan ik weer nieuwe energie uit putten! ;)

Adios amigossss!

  • 07 September 2011 - 17:41

    Steef:

    ik vind het leuk om te lezen dat alles goed met je gaat.. maar toch
    mis ik je verdomd veel:(! gelukkig kunnen we skype..

    ben trots op je dat je het zo voor elkaar krijgt daar in spanje!!

    doe goed je best en laat die spanjaarden een poepie ruiken!!!

    xx LY

  • 07 September 2011 - 17:59

    Linda:

    Chicaa! Ik moet zo lachen om je verhaal! Zeker omdat ik net mn vakkenpakket wilde gaan kiezen en ik zag dat jij een verhaal had geschreven! Maar ik weet niet of ik nu nog zo´n zin heb om n vakkenpakket te kiezen :D Heel veel succes en plezier nog chica, we skypen zo :) xxx

  • 07 September 2011 - 19:38

    Sop:

    Hahahaha Sabje, heerlijk hilarisch je verhaaltje! Ik durf er om te wedden dat we allemaal van die awkward momentjes krijgen hoor ;) En dat complimentje van die man kreeg je echt niet voor niks! Maar wat een mentaliteit daar op die Universidad joh! =') Baas Rottie moest eens weten!

  • 07 September 2011 - 19:45

    Keshia:

    Haha,
    Wat een chaos daar inderdaad!! Hilarisch! Ik dacht dat het op de HZ slecht geregeld was! Haha!
    Veel plezier nog !!!! xxx

  • 08 September 2011 - 15:51

    Melliebellie:

    He Saffelzwaffel!

    Echt zo grappig om te lezen hoe enorme chaos het is en hoe niets dat is voor jou haha! Hopelijk leren ze daar een beetje communiceren met dat rooster want anders zal je weinig les hebben denk ik:P

    Wel blij om te horen dat je je een beetje kunt redden daar. Zullen we snel een keer bijkletsen?

    Succes met je lessen nog deze week!

    Kus Mellie

  • 08 September 2011 - 17:59

    Eveline:

    Haa meisje!

    Ik ben echt zo trots op je, het is niet makkelijk daar, maar je blijft volhouden, echt heel goed! Ik had vandaag ook een afgang man, ik had een collega ontmoet die uit Valencia komt, dus ik dacht kan ik wel ff mee afspreken om te lunchen dan kan ik mss wat info krijgen over de stad, omgeving etc.. nou die begon in het spaans te lullen wtf begreep er geen zak van, vraagt ze volg je me nog, ik zo nou nee niet echt:P zegt ze ja hoe moet dat straks in Spanje hahaha ik zo ja geen ideee, haha heb nu afgesproken dat we vaker samen gaan lunchen zodat ik spaans kan lullen, oei oei ik schaamde me dood! :P maar meid, het komt allemaal goed:) Gelukkig bijna weekend, heb je al plannen? Veel succes daar meisje heel veel liefs xxxx

  • 08 September 2011 - 18:06

    Sabrina:

    @ allen: Bedankt voor jullie lieve lieve lieve berichtjes <3!!
    @ mellie: Ja we moeten zeker snel eens bijkletsen! Misschien skypen ofzo.. zondag misschien?
    @ eef: heeeel goed chica! Ook al snap je er niks van, gewoon lekker gaan lunchen met haar! Kan je indd al een beetje spaans oefenen! =) Top dat je dat gewoon doet! Ja morgenavond heb ik welcoming dinner van de mensen die hier nog blijven(erasmus), daarna is het aansluitend feest in de tiki bar! Zaterdag naar het strand & 's avonds met madelon & silvia & thijs wat drinken en naar Cocoloco.. en zondag ff rusten voordat de schoolweek weer begint :p Jij ook alvast een fijn weekend meid! Ik mis mijn lieve klasgenootjes hier in de les :p xxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Gandia

Sabrina

Actief sinds 03 Aug. 2011
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 35404

Voorgaande reizen:

08 September 2018 - 10 December 2018

Australie & Nieuw-Zeeland

05 Februari 2012 - 23 Juli 2012

Stage in Lille

21 Augustus 2011 - 27 Januari 2012

Studeren in Gandía!

Landen bezocht: