De eerste weken in Spanje! - Reisverslag uit Gandia, Spanje van Sabrina Waal - WaarBenJij.nu De eerste weken in Spanje! - Reisverslag uit Gandia, Spanje van Sabrina Waal - WaarBenJij.nu

De eerste weken in Spanje!

Door: Sabrina

Blijf op de hoogte en volg Sabrina

03 September 2011 | Spanje, Gandia

¡Hola todos!

Weer een nieuw verhaaltje om jullie een beetje te vertellen wat ik afgelopen 1,5 week zoal gedaan heb! Ik begin bij het begin..

Dinsdag 23 augustus was ik uiteindelijk geinstalleerd in mijn appartement & waren alle huisgenoten er ook: Katja (Sloveens), Martina (Duits), Lydia (Duits), Krissi (Duits) & Nele (Oostenrijks). Toen iedereen eenmaal hun spullen uit had gepakt was het 11 uur en waren we allemaal te moe om nog een hele conversatie aan te gaan met elkaar, dus was het doodstil in huis en zijn we rond 12 uur gaan slapen.

Woensdag 24 augustus begon mijn intensieve cursus spaans, waarvoor ik mezelf op A2 niveau had ingeschreven! Om 8 uur hadden we eerst een informatie bijeenkomst. Daar vertelden ze ons dat we eerst een instaptoets moesten maken, om te kijken of je jezelf wel op het goede niveau had ingeschreven. Nou, die toets was echt best wel moeilijk, want ik had in mijn vakantie helemaal niks meer aan mijn spaans gedaan, dus dat kwam echt zo van: eeeeh oke, hoe zat het ook weer allemaal!! Maar uit de toets bleek dat ik A2 niveau had, dus dat was toch wel mooi! ’S Middags begon dan de eerste spaanse les. Er mocht geen Engels gesproken worden in de les, maar natuurlijk werd dat stiekem hier en daar wel gedaan, omdat je op A2 niveau gewoon nog niet vloeiend spaans kan spreken! Deze dag hadden we onze lerares voor in de ochtenden (Diana), andere dagen kregen we ’s middags een andere lerares (Analía) die uit Argentinie komt. Na school ben ik naar het strand gegaan met mijn huisgenootjes en daarna was er ’s avonds het Welcoming Diner van alle Erasmus studenten. Er zouden 3 bussen naar het restaurant gaan waar we zouden eten. Ik had de eerste bus om 8 uur. De tweede bus arriveerde om kwart voor 10 en de derde bus arriveerde om half 11!!(dit waren niet de afgesproken tijden, maarja.. zo gaat dat in Spanje) Om 11 uur kregen we dus ons eten pas: PAELLAAAAA!! Rond 1 uur ging de bus terug naar Gandía en om 2 uur lag ik dan eindelijk te slapen.

Donderdag was het héél vroeg om op te staan. Om kwart over 7 ging de wekker voor naar school te gaan en dat valt toch even vies tegen als je pas om 2 uur in bed ligt & je niet kan slapen van de warmte! Verder ben ik weer naar school geweest, waar ik erachter kwam dat ik bij nog een Nederlands meisje in de klas zit (Sophie), nog een Nederlandse jongen (Maarten) en nog 3 Belgische dames. Ik was blij dat ik niet de enige Nederlandse was, want tot dan toe had ik bijna alleen nog maar Duitsers ontmoet haha! Daarnaast kreeg ik meteen huiswerk mee: presenteren in het Spaans! Slik.. dat was me wel even snel!

Vrijdag 26 augustus had ik dus die presentatie op school, wat eigenlijk weinig voorstelde, want iedereen las gewoon zijn/haar tekst op van hun blaadje. Na school was er een beachvolleybal toernooi, waar ik natuurlijk wel bij moest zijn! :D Eigenlijk had ik me er niet voor ingeschreven, maar het was die dag 35 graden en ik dacht: hmm er zullen vast wel teams zijn waar er iemand ontbreekt! Eenmaal op het strand werd ik al door 3 teams gevraagd of ik mee wou doen, omdat er mensen niet op kwamen dagen. Ik heb dus een lekker partijtje kunnen beachen in de volle zon met 35 graden. Je moest je slippers eigenlijk aanhouden, omdat je anders je voeten verbrandde in het zand.. zo warm was het :p Na de beachvolleybal hadden we een tapas diner.. ofja.. diner was het niet echt te noemen, want het waren 2 kleine stukjes stokbrood met een salade erop en dat was het. Ook bij het tapas diner voor het eerst weer eens sangria gedronken, maar hij smaakte niet zo lekker als ik hoopte! Na een paar sangrias en weinig eten, voelde ik mezelf wel al wat lichtjes in het hoofd worden hahaha! Na het diner gingen we nog uit met z’n allen. Het uitgaan hier in Spanje is heel wat anders dan in Nederland. De Spanjaarden gaan namelijk van 00.00u tot 4.00u naar een bar/pub en van 4.00u tot 8.00u naar een discotheek! :p Dat was even wennen haha. Eerst zijn we dus naar de Tiki bar geweest (een soort danscafé) tot een uurtje of half 4, en daarna zijn we naar de discotheek Cocoloco geweest, maar om eerlijk te zijn vond ik het in de Tiki bar leuker dus ben ik niet zo lang meer gebleven in de discotheek! Na een supergezellige avond lag ik dan rond 5 uur eindelijk in bed.

Zaterdag heb ik een beetje uit proberen slapen, maar door de hitte werd ik om 10 uur alweer wakker. Weer heel weinig uurtjes geslapen :p Dus ben ik ’s middags maar naar het strand gegaan om daar mijn siesta te houden. Het was toch bewolkt, dus ik moest niet bang zijn om te verbranden!
Zondag 28 augustus gingen heel veel mensen naar een wijnproeverij, maar ik was te laat met inschrijven, dus ben ik met de drie Nederlandse meiden Madelon, Silvia (2 meiden van de HZ) en Sophie (waar ik hierbij in de klas zit) naar het strand gegaan. Wat heel gezellig was! Alleen een beetje jammer dat ik mijn rugje niet zo goed kan insmeren, dus die was flink verbrand! :p

Maandag heb ik na school beachvoetbal gekeken op het strand & lekker in de zee gezwommen. Verder nog wat huiswerk gemaakt en dat was het wel. Dinsdag 30 augustus ben ik weer netjes naar school gegaan, waar er heftig gediscussieerd werd of iedereen nou wel of niet naar ‘La Tomatina’ (het grootste tomato-throwing festival van Europa), omdat we op woensdag wel gewoon les hadden. Dus we hadden gevraagd in de les of we daar naartoe mochten en toen zei de lerares dat als je één dagje miste er nog niks aan de hand was, omdat je ook wel eens een keer ziek kan zijn. Ik zat heel erg te twijfelen of ik wel of niet moest gaan, maar Maarten zat te zeggen dat je dit gewoon meegemaakt moest hebben, dus toen dacht ik: ja, hij heeft eigenlijk wel gelijk.. dus heb ik me samen met Sophie ingeschreven om mee te gaan!! Na school ben ik dan samen met haar een goedkope outfit gaan shoppen, zodat de kleren die ik aandeed naar La Tomatina ook echt kappot en weggegooid mochten. Schoenen voor 9 euro, topje voor 9 euro, broekje voor 9 euro.. en een duikbril!! ’s Avonds dacht ik; Hmm ik heb lenzen, dus misschien is het slim om een duikbril te kopen. Dus ik ’s avonds laat nog op zoek naar een duikbril. Bij de Carrefour konden ze me niet helpen. Dus ik ging naar een kleiner winkeltje.. maarja.. leg maar eens uit dat je een duikbril wil hebben als je het woord ‘duikbril’ niet weet in het spaans! Dus ik; eeeeh Tiene gafas para nadar? (heeft u een bril om mee te zwemmen). Maar helaas, alleen kindermaatjes. Ze legden me daarna wel de weg uit naar een winkeltje waar ik er wel een kon halen. Eenmaal daar aangekomen heb ik een kwartier spaans staan praten met die verkoper haha! Was best grappig :D

Woensdag vertrokken we om 8 uur met de bus richting Buñol! Het plaatsje waar La Tomatina ieder jaar plaatsvindt. Overal politie die alle mensen controleerde en het verkeer regelde. Wat een gekkenwerk! Toen we de bus uitkwamen, moesten we dus naar de straat in Buñol lopen, waar het tomatengevecht plaatsvond. Onderweg werden we al helemaal natgegooid met emmers water en tuinslangen door mensen die daar woonden. We kwamen dus al zeikesnat aan in die straat. Dan om 11 uur hoorden we een dikke knal, wat betekende dat de vijf vrachtwagens met tomaten eraan kwamen. Het was een super smal straatje.. en er waren 45.000 mensen, dus je kan je wel voorstellen hoe eng en verstikkend dat soms is! De vrachtwagens kwamen ongeveer om de 10 a 15 minuten en iedere keer kreeg je een flinke lading tomaten over je heen. Er was altijd wel tomaat of water wat je over je heen kreeg :p Ik kreeg een volle tomaat op m’n wang en in m’n nek. BAM! Dat deed wel ff zeer, want je moest ze eigenlijk eerst knijpen voordat je ze gooiden, maar de meeste deden dat dus niet! En dat één uur lang! Om 12 uur klonk er een tweede harde knal, wat het einde van La Tomatina betekende! We zijn toen ook meteen terug naar de bus gegaan, omdat het héél erg glibberig was op de straat en je makkelijk uit kon glijden. Het was echt een belevenis om nooit meer te vergeten! Tomaten overal.. in m’n haar, in m’n bikini, in m’n oren, in m’n neus.. Lekker stinken deed het ook haha! Dus ben thuis meteen onder de douche gestapt! Kleren & schoenen weggegooid! Toen ik thuiskwam moest ik nog als een malle gaan leren, want donderdag had ik dus toets van mijn cursus Spaans..!

Nou, de dag des oordeels! DE TOETS… Hij was moeilijker dan verwacht! 3 luisteroefeningen.. ook echt op z’n spaans (tempo HEEL SNEL), 4 grammatica/vocabulaire oefeningen, 2 leesteksten met open vragen en nog een stukje schrijven. Helaas kregen we vrijdag pas de uitslag.. in spanning afwachten dus! Na de toets, moesten we groepjes van 4 personen maken en moesten we een reis plannen naar een stad in Spanje. Wat een beetje jammer was, want ik dacht dat we het na de toets wel iets rustiger aan zouden doen in de les.. maar weer: Helaas pindakaaaaas!

Vrijdag 2 september.. de dag voor mijn verjaardag & de dag waarop ik de uitslag van mijn toets kreeg!! In mijn korte broekje en t-shirtje ging ik zenuwachtig naar school.. Ze riepen iedereen één voor één om! Gelukkig werd ik al snel omgeroepen en toen bleek dat ik een 7.2 had!! Ze vertelde mij dat ze kon zien dat ik gestudeerd had en dat mijn schrijf skills al heel goed waren. Ook het luistergedeelte had ik beter gedaan dan gedacht! ’s Middags moest ik nog presenteren en na de les nog even op de foto met mijn certificaat, de twee leraressen & Madelon & toen kon ik eindelijk naar huis! Kwam ik buiten… regent het gewoon!! Het was héél erg bewolkt & winderig & koud (voor spaanse begrippen) & regenachtig!! Liep ik daar in mijn korte broekje door de regen.. :p
’s Avonds was het gelukkig gestopt met regenen, want vrijdagnacht om 00.00u zou het mijn verjaardag zijn!! Dus moest er natuurlijk wel gefeest worden! Om 23.00u gingen we naar een pre-party bij iemand in het appartement, waar ik nog een jongen uit Oostburg zag! Dat was wel even heel toevallig haha. Rond half 1 zijn we richting een danscafé gegaan, waar de ‘goodbye party’ van alle Erasmus studenten die naar Valencia gaan studeren werd gehouden. Daar heb ik gefeest tot een uurtje of 5 in de morgen & rond half 6 lag ik wel in bed. Het verbaasde me, want ik was nog als eerste thuis van het huis :p

Vandaag is het dus mijn verjaardag. Ik heb nog geen idee wat ik ga doen, want er vertrekt straks al een huisgenootje van me naar Valencia, dus die ga ik even uitzwaaien. Daarna waarschijnlijk even skypen, boodschappen doen, even een spaanse simkaart halen, etc etc. En dan vanavond ga ik het op mijn gemakje aan doen, want ik moet morgen voor 10u ’s ochtends van kamer wisselen. Iedereen moet om 10u ’s ochtends uitgecheckt zijn, maar aangezien ik in dit appartement blijf, kan ik hier blijven en moet ik niet uitchecken. De 2 spaanse meiden die voor het komende half jaar mijn huisgenootjes worden, arriveren morgen, maar één daarvan had blijkbaar een heel groot bureau en wou dus de grootste kamer. En aangezien ik niet wou beginnen met ‘mixed/bad feelings’, heb ik maar gezegd dat ik dan wel naar een kleinere kamer verhuis. Wat opzich nog niet zo heel erg is hoor! Nou, morgen zal dus ook weer een spannende dag worden, want vanaf dan zal ik alleen nog maar spaans gaan praten hier in huis! Dan maandag heb ik een informatiedag op school, over hoe wat waar wanneer de school begint enzo. Gelukkig begint dat pas om 10u ’s ochtends!! Ik ga nu even mijn kamergenootje uitzwaaien, die naar Valencia vertrekt!

Adiosss amigossss =)

Ps: ik heb ook al wat foto’s geplaatst in mijn fotoboek en ik zal dit fotoboek ook af en toe aanvullen met nieuwe foto’s!

  • 03 September 2011 - 11:48

    Oom Werner:

    Hallo Sabrina
    Gefeliciflipstaart met je verjaardag, en veel plezier bij die spanjolen
    en wat een verhaal daar komt geen end aan,
    pronto pronto bloto konto

    groetjes
    nonkel werner

  • 03 September 2011 - 12:15

    Ineke & Kees:

    Hoi hoi Sabrina,

    proficiat met je verjaardag van ons!!!
    Ga nog maar een beetje feest vieren vandaag, wij gaan vanavond de verjaardag van je ma vieren, gezellig!
    Het is wel heeeel leuk in Spanje hè en je beleeft er ook het één en ander, vooral de tomatenshow, leuk hoor, geniet ervan.
    Maandag heel veel succes op school!

    groetjes en tot de volgende krabbel!

  • 04 September 2011 - 09:22

    Eveline:

    Hee sabje! Alsnog gefeliciteerd! Hopelijk heb je ee nleuke verjaardag gehad, wat een verhalen allemaal hahaha superleuk! Echt leuk om te leze nwat jij daar allemaal meemaakt, en je leert zoveel mensen kennen:O Maar de helft daarvan vertrekt dus weer naar Valencia? Das dan wel weer jammer, maarja heb je ook gelijk weer een adresje om mensen te bezoeken en Valencia te verkenen;) Ik wens je weer veel succes en ik ga nog ff snel je fotooos kijke! Liefs! xx

  • 04 September 2011 - 10:44

    Keshia:

    Heej Sab..
    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Hoop dat mijn kaartje je goed heeft bereikt!
    Jeetje wat heb je al veel gedaan daar, waar heb je de tijd vandaan gehaald om zo een reuze, maar wel SUPERverslag te schrijven!!!

    xxx

  • 04 September 2011 - 10:59

    Gerard:

    Hoi Sab,

    Nogmaals gefeliciteerd met je verjaardag.
    Wat een stroom aan ervaringen en nieuwe mensen op zo'n korte tijd.
    En als ik je verhaal zo lees zijn het leuke ervaringen.

    Groetjes,

    Gerard

  • 04 September 2011 - 11:05

    Sabrina:

    Hallo allemaaaal,

    Bedankt voor alle felicitaties, kaartjes, e-cards etc.!! Vond ik echt super super leuk!!

    X

  • 04 September 2011 - 11:05

    Mams En Paps:

    He feestvarken, wat heb je het druk gehad he met al die activiteiten op school en vooral met de uitjes daarna supergaaf hé enne de eerst studiepunten alweer op zak, geweldige start zou ik zeggen. Leuk dat je gister op skype was he we waren dan toch met z'n allen ook een beetje op jouw feesie. Enjoy!!

  • 04 September 2011 - 11:34

    Jess-R:

    Ola hermana!

    ¿Estás despierta? ;-)
    Todavía de fiesta esta noche? hey que fue muy divertido skypen..funciona bien !
    buena foto \ 's manera en su Hyves!
    .Y lo que es un informe que el buen tiempo

    ...que hacer algo con los españoles.Hay mucho más por correo desde el buzón de pescado?
    ¿Cómo es su nuevos compañeros?

    Espero que mi trozo de texto que tenga sentido .. oh lo que todos piensan ahora de su hermana bonita! Sin embargo, estoy usando la traducción automática que se hace y si hay errores que no soy yo, pero oye, de manera inteligente le hahaha

    Otro gran día y te echo de menos mucho!

    Amor y un gran beso de su hermana y
    Martijn y Stijntje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Gandia

Sabrina

Actief sinds 03 Aug. 2011
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 35400

Voorgaande reizen:

08 September 2018 - 10 December 2018

Australie & Nieuw-Zeeland

05 Februari 2012 - 23 Juli 2012

Stage in Lille

21 Augustus 2011 - 27 Januari 2012

Studeren in Gandía!

Landen bezocht: