North Island - Hahei & Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Sabrina Waal - WaarBenJij.nu North Island - Hahei & Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Sabrina Waal - WaarBenJij.nu

North Island - Hahei & Rotorua

Door: Sabrina

Blijf op de hoogte en volg Sabrina

05 November 2018 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Kia ora trouwe lezers,

Afgelopen 5 dagen waren weer vol spanning, avontuur en enthousiasme. Laat ik maar gewoon bij dag 1 beginnen.

1 november hadden we om 7.40u de bus naar Hahei. Om 11u waren we in Thames waar we een shop stop hadden. Het was de bedoeling dat we hier eten voor de komende dagen in gingen slaan want in Hahei was er geen supermarkt of wat dan ook. Een grote discount winkel die Pak 'n Save heet, waar ik mn ogen uit keek haha. Kreeg er spontaan honger van. Samen met wat meiden de boodschappen gedaan en gesplit zodat het per persoon op een goedkoop bedrag uit kwam.. zuunige Zeeuw he haha. Om 12.45u in t resort waar we wat uitleg kregen. Het was een resort waarbij een gedeelte voor Stray gereserveerd was dus we hadden een aantal huisjes tot onze beschikking. Het was letterlijk rennen voor de beste plek in het huisje en ja hoor... Ik had een single bed te pakken! Eindelijk weer eens niemand boven me, zo gek hoe blij je kunt zijn met zoiets kleins haha. Het was een huisje met 11 bedden in, 4 bunk bedsen 3 single beds. We hadden een hele leuke groep meiden in ons huisje en waren dus helemaal happy dat er geen snurkende mannen bij ons lagen. Om 13.30u ben ik met Anna, Steph (beiden UK) en Anja (Duitsland) naar een uitkijkpunt gelopen. Onze huisjes zijn letterlijk 50m van het strand dus dat was echt heerlijk. Na een pittige klim zijn we weer naar beneden gelopen naar een klein rustig strandje en toen brak de zon lekker door. We hebben daar dus de gehele middag doorgebracht en gespeeld als kleine kinderen. Toen we terug waren hadden we een BBQ met onze Stray familie, met hamburgers, worst, salade etc. Heerlijk gegeten dus! Het was ook toen dat ik erachter kwam dat er nog 9 Nederlanders in mn bus zaten. Limburg, Brabant, Amsterdam, Friesland.. en ik vertegenwoordig Zeeland haha!

2 november uitgeslapen tot half 8 en tot half 10 lekker op het strand wakker geworden in alle rust. Het was een super zonnige dag dus ik was klaar om te gaan hiken! Samen met een groep zijn we naar Cathedral cove gehiked. Een 1.5 uur durende hike die wel goed te doen was. Ik merkte dat ik qua conditie goed zat vergeleken met anderen in mn groep en dat geeft me zelfvertrouwen voor de tongariro crossing in een paar dagen. Ze geven overigens wel regen af dus ik hoop dat ik kan starten.. anyway, de hike naar Cathedral cove was langs de kust met vele prachtige uitzichten. Ook een paar baaitjes waar we stingrays hebben gezien. Eenmaal bij Cathedral cove foto's genomen en lekker op het strand gezeten. De film Narnia is hier opgenomen dus het was leuk de foto na te bootsen. Het was zo'n 25 graden die dag dus heerlijk geluierd op het strand. Terug ben ik met Anna gelopen en hebben we op een bankje een uur zitten kletsen met het beste uitzicht ooit. Daarna terug gelopen en tacos gemaakt. Daarna nog even gevolleybald en om 19u gingen we naar hot water beach. Een strand wat aan de monding van een rivier ligt en waar warmwaterbronnen omhoog borrelen. Je kan daar bij eb dus je put graven met een schep en dan heb je je eigen hot water pool. Heel leuk!!

3 november om 8u met de bus naar Rotorua, oftewel Rotovegas vanwege de vele motels, oftewel stinkende rotte eieren stad omdat het daar naar ruikt hier vanwege de zwavelbronnen die hier borrelen. Het is met vlagen zo erg dat je er van zou moeten overgeven. Je kleren stinken er overigens ook naar. Het is een beetje een duistere stad, waar ik niet graag alleen savonds over straat Zo u lopen. Ook de buschauffeurs die we hier in Nieuw Zeeland hebben zijn allemaal heel uniek en apart haha. Iedereen hier heeft hetzelfde betaald voor accommodatie trouwens maar sommigen hebben een privé kamer gekregen en ik lig op een 6 bed dorm met alleen maar mannen haha. Maar goed.. Ik heb een bed in ieder geval. Om 17u gingen we naar Hell's gate wat het meest actieve geothermal park is in Rotorua. Eerst een wandeling gedaan en bronnen gezien die wel 140 graden zijn en dus borrelen in de grond. Zo gek! Natuur en de aarde is iets bijzonders.. Daarna mochten we 20 minuten in een modderbad van 40 graden en daarna onbeperkt in een zwavelbad. Mn bikini kon ik daarna weg gooien want die zwavel krijg je er op geen mogelijkheid uit. Relaxed was die avond wel! Na terugkomst in t hostal met wat meiden the Hobbit gekeken als voorbereiding op Hobbiton!

4 november dus vroeg op voor Hobbiton. Dit is de plek waar the Hobbit films en de lord of the ring films zijn opgenomen. Wat een magnifiek stukje land zeg!!! Het is maar 1250 acres. Ik keek mn ogen uit.. Een perfecte filmset maar compleet natuurlijk.. De groene heuvels, de planten, de bloemen.. fantastisch gewoon. Het land wordt beheerd door de familie Alexander, die nu mega rijk is dankzij de films en er komen iedere dag zo'n 2500 a 3500 bezoekers. Dat is een omzet van ongeveer 400.000 dollar per dag!!! Er zijn geen moderne of onnatuurlijke wegen of gebouwen in de omgeving dus daarom was dit een perfecte plek voor de set. Wist je dat de bomen uit het boek, niet de bomen uit de film zijn. In het boek gaat het om plum trees, maar die konden niet groeien in Nieuw Zeeland dus hebben ze appel en perenbomen geplant. Wist je dat er 1 onnatuurlijke boom is en dat is de boom boven het huis van Frodo, waarvan ze de bladeren 1 voor 1 moesten schilderen. Wist je dat er 44 hobbit holes zijn en dat deze na de opnames van de lord of the ring afgebroken zijn, maar voor de making of the Hobbit deze weer terug opgebouwd zijn.. Dit keer van echt hout, zodat ze in tact kunnen worden gehouden. Zo hebben we de tour afgesloten met een biertje in the Green Dragon.

Die middag ging ik white water rafting voor de eerste keer in mn leven, en ja.. dan doe je het meteen goed natuurlijk! Ik Zo u gaan raften van de hoogste commercieel gerafte waterval in de wereld: 7 meter wel te verstaan. Eenmaal daar aangekomen werden we in onze wetsuit gehesen, helm op, lifejacket aan en gaan met die banaan. Er werd ons vaballes uitgelegd in de bus. Regel 1: niet uit de raft vallen. Regel 2: niet rechtop staan als je eruit bent gevallen want er zwemmen ales. Regel 3: als je uit de boot bent gevallen en je gaat een stroomversnelling (rapid) tegemoet, voeten eerst en in drijfpositie. Regel 4: als je bij de waterval uit de boot valt, als een balletje in elkaar kruipen.. je wordt dan een paar keer rond gedraaid onderaan de waterval en komt dan vanzelf weer boven na 10 seconden. Na deze regels dacht ik; hmmm durf ik dit wel haha. Maar de instructor was heel ervaren! Hij legde ons uit hoe we moesten peddelen, hoe we ons vast moesten houden, wat we moesten doen als hij GET DOWN zei etc. Ik zat op de 2e rij met een Duits meisje, ieder aan 1 kant van de boot. We hadden een aantal keren geoefend hoe getdown ging. Er waren 2 hendels in het midden van de boot, 1 links voor het Duitse meisje en 1 rechts voor mij. Oefening ging goed. Maar toen kwamen we bij de waterval. Eerst moet je peddelen om vaart te maken, dan je peddel aan de zijkant van de raft houden en het touw beethouden en dan de hendel in het midden pakken en jezelf in de boot trekken en je schrap zetten. Dit alles gebeurt in split seconds en je moet dus op tijd in positie zitten. Toen we de waterval af gingen en onszelf dus in de boot moesten trekken en klein moesten maken, greep dat Duitse meisje ineens mijn hendel in t midden! Tijd voor paniek was er niet want ik moest iets doen om mezelf vast te houden... dus greep ik de hand van dat meisje en kneep ik daar maar in om me vast te houden hahaha. Geloof me.. als je een u meter hoge waterval af gaat wil je niet dat iemand jouw hendel pakt. Uiteindeljjkk bleef iedereen in de boot gelukkig en zijn we niet geflipt. Wat een ervaring!!

Die avond met Steph, Anna, Nadine en Anja uit eten geweest, want na die dag zouden onze wegen splitsen. Heel lekker thais voedsel gegeten!

Toen was het 5 november en moest ik om 5.45u opstaan om naar de Waitomo caves te gaan. Grotten met glowworms, wat lijkt alsof je in het donker naar een sterrenhemel kijkt. Zo prachtig mooi!! De grotten zijn gemaakt van limestone en zijn miljoenen jaren oud. De glowworms waren zo fel en mooi.. Ik had dus weer even een moment van emotioneel worden omdat het zo mooi was! Helaas komt het op de foto's niet zo super over omdat ik geen flits mocht gebruiken, maar ach... Het zit in mijn geheugen dus dan is t goed he! Daarna naar een grot geweest die 5km onder de grond loopt waar ik vele stalagtieten en stalagmieten gezien. Geweldige ervaring weer!! Later die dag boodschappen gedaan, een regenbroek en raincover gekocht voor de tongariro crossing op 8,9 of 10 november en daarna mn was gedaan en the Hobbit 3 gekeken met Steph en Anja. Daarna afscheid van ze genomen want ik ga ze niet meer zien. Anna en Nadine die ik bij blue duck station weer over 2 dagen. Zo ben ik dus eigenlijk nooit alleen en altijd met mn Stray familie op pad.

Volgende week meer van de Nieuw-zeelandse verhalen.

Liefs van Sawaka (mijn naam in de Maori language hahaha)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sabrina

Actief sinds 03 Aug. 2011
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 35395

Voorgaande reizen:

08 September 2018 - 10 December 2018

Australie & Nieuw-Zeeland

05 Februari 2012 - 23 Juli 2012

Stage in Lille

21 Augustus 2011 - 27 Januari 2012

Studeren in Gandía!

Landen bezocht: