South Island - Marahau & Frans Josef - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Sabrina Waal - WaarBenJij.nu South Island - Marahau & Frans Josef - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Sabrina Waal - WaarBenJij.nu

South Island - Marahau & Frans Josef

Door: Sabrina

Blijf op de hoogte en volg Sabrina

19 November 2018 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Hoi allemaal,

Om even verder te gaan waar we gebleven waren... De laatste dag in Wellington heb ik aan het strand gelegen, een klein kadootje (reep chocolade) en kaartje voor Anna gekocht omdat ze 4 weken een chill reismaatje was, en ben ik nog met Anna naar het war Memorial museum gelopen en wat in parkjes gezeten. S avonds zijn we lekker samen pizza gaan eten in de pizzeria en dat was echt voortreffelijke pizza!

De volgende dag ging om 6u de wekker, om 6.45u in de taxi en om 8u de boot naar het Zuidereiland! Bagage werd ingecheckt net als in het vliegtuig dus dat was makkelijk. De boot was mega groot met auto's personen en vracht door elkaar haha, vandaar dat hij 3.5 uur vaart over 13 km waarschijnlijk! Slakkengangetje dus. Eenmaal aan boord heb ik mn ogen dicht gedaan en verder geslapen tot we aankwamen bij het Zuidereiland. Dag Noordereiland en hallo Zuidereiland! Mijn eerste indruk was dat het net zo mooi was als het noordereiland. Eenmaal aan wal, werden onze tassen in 1 grote ruimte gelegd en was het pakken wat je pakken kon.. wat ik wel apart vond want er waren 3 dezelfde backpacks, dus iemand had zomaar mijn tas mee kunnen nemen. Maar is dus niet gebeurd! Uiteindelijk was het toen al half 1 ofzo toen we in de bus zaten. Omdat de ferry op tijd was konden we langs een wijnproeverij in de Marlborough streek, de wijnstreek van NZ. Vijf volle wijnglazen voor 5 dollar (oftewel 3 euro), je kan je voorstellen dat daarna de halve bus lag te slapen haha. Het landschap was overigens super mooi met overal druivenstruiken. We hebben ook nog een flesje wijn gekocht en daarna door gereden naar Abel Tasman nationaal park, oftewel Marahau. We kwamen daar aan en ik had een yurt geboekt haha. Een soort tipi tent met bedden en stroom en fairy lights. Heel gaaf maar o zo koud!! Heb geslapen in mn lange legging en trui haha en nog had ik het koud. In ieder geval, die avond hadden we een BBQ en die was heerlijk. Daarna een wijntje gedronken met Tommy uit Atlanta (USA) en Anna en toen gaan slapen. De halve bus zit vol met Nederlanders en die probeer ik zoveel mogelijk te ontwijken nu ik hier ben. Ik ben dus asociaal tegen Nederlanders hier kan je zeggen haha maar ik ben hier niet om met Nederlanders te ouwehoeren toch!! Lekker internationaal, veel beter!

De volgende dag vroeg opstaan want we hadden een kajak & walk. Uiteindelij k was het een walk van 3 uur door het nationaal park met Ali (USA), Sofia en Sandra (DE), Franky en Anna (UK) en ik en nog 2 Nederlanders. Hele mooie walk en het was prachtig weer! Lekker in mn korte broek en topje! Om 11.30u aangekomen op het strand waar we moesten zijn voor onze lunch. We waren wat vroeg dus eerst nog een uurtje in de zon gelegen. Daarna kwamen onze kajaks en lunch. Heerlijke lunch die top voorbereid was, echt van genoten!! Broodjes bananen cake koffie thee chocomelk sap chocolade salade, alles er op en er aan. Daarna de kajak in samen met Anna. Ik wou vooraan zitten dus Anna moest het stuurwerk doen met haar voeten. In het begin ging dat niet helemaal soepel waardoor we een paar keer rondjes aan het draaien waren en dus flink hebben gelachen en ik aanwijzingen probeerde te geven. Uiteindelijk kreeg ze het onder de knie en gingen we als een speer over het water! Zeehonden gezien en 3 uur later kwamen we terug aan in de baai waar we onze kajaks in moesten leveren. Uiteindelijk terug bij onze tent lekker gedoucht met uitzicht op het strand en daarna tapas avond met wijn! Heerlijk gegeten en gedronken en die nacht had ik het iets warmer in de tent.. zou het de alcohol zijn geweest? Haha

De volgende dag gingen we naar Franz Josef. Een mega lange busrit... 7 uur vertrokken en om 17u pas gearriveerd. Je zou zeggen dat de busritten hier korter duren dan in Australië maar helaas.. hoewel de afstand korter is, alles gaat hier over bergwegen. Anna is tijdens deze rit met de trsnsalpine trein naar Christchurch gegaan om haar vriend op te halen van het vliegveld. Toen was ik weer on my own na 3 weken een soort van samen reizen. Oh nee toch niet alleen! Zodra Anna weg was naast me in de bus vroeg Ali al of hij naast me mocht zitten haha. De hele busreis daar dus lekker mee gekletst. Die avond ingecheckt en gelukkig zat ik op een kamer met 5 leuke meiden! Diepe en ik uit Nederland, Sofia, Mirja en Nora uit Duitsland en Franky uit de UK. Die avond hadden we pizza fest, onbeperkt pizza eten! Jeetje wat waren die pizza's lekker en heb ik veel gegeten hahaha, iedereen trouwens. Beste concept ooit! Het eten kwam snel, het was goed en het was georganiseerd. Wat wil je nog meer? Goed gezelschap ook; de meiden van mn kamer plus André en Tommy (USA), Sebastian (Deen) en 3 Mexicanen. Die avond ook heerlijk geslapen met allemaal stille niet snurkende meiden. Geweldig!

De dag erna zijn we gaan hiken naar de glacier/gletsjer. Mooie wandeling van zo'n 2.5 uur maar toen we daar waren begon het lekker te stortregenen. Een aantal meiden dachten aah dat waait wel over, maar die waren even vergeten dat het niet zomaar over bergen heen waait haha. 2 Duitse meiden waren terug gelopen naar de parking en ik volgde erna. Eenmaal aangekomen bij de parking waren de 2 Duitse meiden aan het proberen liften, maar na 10 minuten hadden ze nog geen geluk. Ik zei; oh ik help wel. Ik steek mn duim op en de eerstvolgende auto stopt hahaha zo grappig! Een stel uit Californië die ons een uur door de regen heeft bespaard. Mijn eerste ervaring met liften was dus top! (Anneke, wanneer starten we onze trip, liftend door Europa? Hihi). Daarna met Sofia en Franky naar de hot Pools gegaan waar het water heerlijk 40 38 of 36 graden was! Die avond met Mirjam pasta gemaakt en die avond op stap geweest in de bar met de hele club. Het was een face paint party dus de roze verf vond ik de volgende dag nog terug!

De dag erna gingen de helihikes door, een hoogtepunt op het Zuidereiland. Je gaat dan met een helikopter naar de glacier en daar land je op. Vervolgens ga je 3 uur hiken op de gletsjer met ijsboots en alle equipment wat je ervoor nodig hebt. Levert prachtige beelden op maar het weer moet goed zijn. Aangezien de eerste 2 dagen dat ik hier was de helihikes gecanceld waren, en ik mijn hike voor de dag erna pas had geboekt, dacht ik: laat ik het maar proberen! Helaas waren ze voor maandag al volgeboekt en kon ik op een standby list komen. Heb dus die dag van 10 tot 11.30u gewacht maar vanaf 11.30u werden weer alle helihikes gecsncelled vanwege het weer (wind of regen). Toen ben ik gaan hiken naar Peters pool, een meer waar je de reflectie van de bergen in ziet, super mooi. Maar weer toen ik daar was, begon het te regenen.. Dit keer was ik alleen en durfde ik het niet aan in mn eentje te gaan liften. Ik heb de regen dus maar moeten trotseren voor 1.5 uur. Eenmaal terug ben ik naar de hot Pools gegaan om te relaxen en op te warmen. Die avond ook lekker gegeten in the landing, een bar hier & toen kwam de volgende bus aan en kreeg ik dus nieuwe kamergenoten. 5 Duitsers, waarvan 2 stelletjes en ze naar rook stinken en allemaal ziek zijn geweest afgelopen week. Ik tref het de laatste tijd ontzettend met kamergenoten (not!) Haha. Zolang ze mij niet aansteken ben ik blij. En ik kan ze altijd nog plagen en zeggen dat we dankzij de 2 2 uitslag tegen Duitsland we door zijn in de nations league en zij niet! (bedankt voor het bijpraten Cindy haha). Schade Deutschland... haha grapje!

Vandaag was de dag van mijn helihike, maar het werd een dag van teleurstelling.. De helihikes van 9.30u was gecanceld. De hebben me heringedeeld op 11.50u maar ook die ging niet door.. 3 dagen in Franz Josef en geen helihike voor mij helaas! Morgen vertrek ik met de bus naar Wanaka en belooft het een prachtige dag te worden voor een helihike. Zal je net zien... Maar ach, die blijft dus op mn bucketlist staan voor IJsland of Zwitserland ofzo! Om de teleurstelling te verwerken heb ik vanmiddag een massage geboekt van 30 minuten en ga ik daarna lekker relaxen voordat ik morgen verder reis naar Wanaka. Oh ja.. Het is hier bijna zomer, maar ik hoorde dat het in Queenstown sneeuwt op dit moment, dus ik kan al langzaam aan wennen aan het winterse Nederlandse weer over 2 weken ;).
Het is hier behoorlijk fris op het Zuidereiland!

Take care & tot snel allemaal!

Liefs Sabrina

  • 20 November 2018 - 10:26

    Ineke De Waal:

    hoi Sabina,
    nu effe alles bij gelezen, het weer is er hier voor, het is hier hartstikke koud!

    Je hebt wel al heel veel hele leuke dingen en ervaringen opgedaan, lees ik, hoor het natuurlijk ook van je mams. Geniet er nog maar van, dit is een vakantie om nooit meer te vergeten!
    groetjes
    tante Ineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sabrina

Actief sinds 03 Aug. 2011
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 35347

Voorgaande reizen:

08 September 2018 - 10 December 2018

Australie & Nieuw-Zeeland

05 Februari 2012 - 23 Juli 2012

Stage in Lille

21 Augustus 2011 - 27 Januari 2012

Studeren in Gandía!

Landen bezocht: