New South Wales - van Coolie tot Spot X - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Sabrina Waal - WaarBenJij.nu New South Wales - van Coolie tot Spot X - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Sabrina Waal - WaarBenJij.nu

New South Wales - van Coolie tot Spot X

Door: Sabrina

Blijf op de hoogte en volg Sabrina

14 Oktober 2018 | Australië, Byron Bay

Hoi hoi allemaal,

We gaan weer verder waar ik gebleven was!
6 oktober had ik de bus naar Coolangatta, een klein plaatsje in de Gold Coast. Waar de meeste mensen surfers paradise bezoeken, wou ik lekker iets anders doen haha. Ik was de enige die uitstapte bij Coolangatta (a.k.a. coolie), maar ik had me goed ingelezen in deze plaats. Surfers paradise bestaat namelijk alleen uit wolkenkrabbers en strand met heel veel party. Een beetje lloret de mar achtig hoorde ik van veel mensen en de mensen die er van terug kwamen, zeiden allemaal dat het niet de moeite waard was om te bezoeken. Eén van de beste beslissingen die ik dus heb gemaakt, was dus om naar coolie te gaan. Een van de beste surfspots in Australië, waar ook bekende surfers naartoe gaan om bij de Snapper Rocks te surfen. Het is hier dus minder toeristisch, maar wel een echt surfdorp. En raad eens... Toen ik daar aan kwam, waren er kampioenschappen aan de gang! Coolangatta Gold 2018! Hier heb ik dus aan meegedaan, maar ik belandde niet op het podium.. haha nee grapje! Vandaag heb ik gekeken naar de surfers bij Snapper rocks. Zij surfen daar met stroming richting de rotsen en walvissen op de achtergrond, golven waar je u tegen zegt en noem het maar op.. Ook even naar point danger gelopen, een mooi uitzichtpunt waar je de skyline van surfers paradise kon zien. Heel cool! Heb aan het einde van de middag ook zelf een surfplank gehuurd en een uurtje gedurfd, alleen viel me dat toch wat tegen. De stroming was hier echt absurd sterk waardoor als ik bleef staan in het water mijn benen in het zand gewoon naar achteren werden geduwd. Je kan je voorstellen dat ik dus na een uur behoorlijk uitgeput was! S avonds ben ik met mn roommate Matthew wat gaan eten en dat was dag 1 in Coolie.

Dag 2 in Coolie was raar.. Coolie ligt op de grens van New South Wales en Queensland, wat betekent dat letterlijk de ene straat NSW is en de volgende straat QLD. De grens loopt midden door dat dorpje. In QLD zou de tijd gelijk blijven, maar in NSW zou de klok een uur vooruit worden gedraaid. Wat dus betekende dat ik een uur te vroeg ben opgestaan die dag en ik niet wist hoe laat mijn bus aan zou komen die middag.. Ik was helemaal de kluts kwijt mbt tijd haha. Sochtends ben ik met een meisje naar de Coolangatta Gold gaan kijken. Heel leuk om te zien en wat een groot evenement! S middags de bus naar Byron Bay waar ik om 3u aankwam. Ik ben nu dus in NSW waardoor het tijdsverschil met Nederland niet 8 uur maar 9 uur is. Eenmaal in Byron Bay aangekomen, even gewinkeld en dan savonds met Morgan en Anna afgesproken om hippie drum sessies te gaan bekijken bij zonsondergang op het strand. Uiteraard was ik verkeerd gelopen waardoor ik 15 min te laat was maar oké.. het was het waard! Hele relaxte sfeer zo met die hippies en drums en dans. Ook nog even een bar in geweest waar we wat Amerikanen tegen kwamen dus was hartstikke gezellig.

Die nacht geen oog dicht gedaan.. het was het einde van hert rugby seizoen hier en veel Australische clubs hadden besloten wel te kunnen gaan feesten in ons hostal. Top als je wilt slapen kan ik je vertellen haha. De volgende ochtend ben ik een hike gaan doen naar de vuurtoren. Duurde ongeveer 2.5 uur en eenmaal op de top heb ik mezelf getrakteerd op een ijsje, even gekletst met een Duits meisje en walvissen en dolfijnen gezien! Terug ben ik via de bush gelopen, waar ik niemand tegen kwam en alleen maar rare en enge geluiden hoorde dus ik stond op 30 minuten weer beneden haha heb zo ongeveer gerend. Middags heb ik lekker aan het strand gelegen en nog wat gewinkeld. Savonds heb ik mn laatste weken van Australië nog even gepland en Netflix gekeken met een Nederlands meisje.

9 oktober heb ik niks gedaan haha. Een bikini gekocht, wat een hele zoektocht is met de kleine cupmaten hier in Australië! En lekker op het strand gelegen middags. Savonds zou Erik (in brisbane ontmoet) nog naar Byron Bay komen om me nog even te zien voordat ik verder zou reizen. Hij had een busje gekocht die hij even primitief gereed had gemaakt en is dus naar Byron gereden. Hele gezellige avond gehad! Volgende dag moest ik uitchecken want zou ik naar Spot X gaan. Heb dus nog even ontbeten en wat gekletst met Erik en toen kwam de bus! Op naar Spot X.

Spot X is een plek waar je heen gaat op surfkamp. Er is letterlijk niks te beleven daar, behalve surfen en de surfcultuur opsnuiven. Ik kwam daar savonds om 5 uur aan en werd toen rondgeleid op het terrein en naar mn kamer gebracht: een oude zeecontainer waar wat stapelbedden in stonden. Super grappig! Een heel gezellig surfkamp is het wel. Ons kent ons! Ook kwam ik daar Peggy en Mark weer tegen die ik voor het eerst in cape tribulation had ontmoet (eerste week van mn reis). Heel veel Nederlanders ook op het surfkamp wat ik iets minder vond.. die zie ik al genoeg in Nederland hahah! :p het eten wordt trouwens wel allemaal voor je gekookt en en de afwas wordt gedaan voor je dus dat was ook wel weer fijn. Daarna was het quiznight waar we 30 dollar hebben gewonnen. Een rare quiz was het wel... allemaal vragen over phobias. Dus waar je bang voor bent als je .....phobia hebt. Wist niet eens dat er zoveel angsten bestonden hahaha.

De volgende dag startte om kwart over 10 mijn eerste surfles. Nadat ik had ontbeten dus naar de surfschool gegaan om mn wetsuit aan te trekken. Het regende dus het was behoorlijk fris om dat ding aan te trekken. Eerst wat uitleg gehad en erna de zee in. Gelukkig kwam de zon tevoorschijn. We hadden een leuke groep! Hele goede golven daar en toch weer redelijk wat recht kunnen staan. Omdat ze daar een andere techniek hanteerden dan op mijn eerste surfles moest ik toch ook weer even een paar mooie wipeouts maken, lees: onderuit gaan op mn surfplank hahaha. Heb ook goede tips gekregen, zo moest ik mijn voet meer indraaien op de plank en mn handen langer op de plank houden. Om half 1 waren we klaar. Direct geluncht tot half 2 en toen heb ik zelf nog een surfboard gehuurd voor 2 uur. Middags was het moeilijker want de golven waren moeilijker. Savonds gedoucht, gegeten en om half 10 vielen mn ogen dicht haha. Best vermoeiend dat surfen!

12 oktober had ik om half 9 in eerste surfles. Dat was dus vroeg opstaan! Na een ontbijtje moest ik toch zorgen dat mijn spieren weer wat soepel werden en ik wakker werd. Ook die ochtend en nacht regende het dus alles was nog nat. In de zeecontainers droogde het ook niet en stonk het naar schimmel zand en vocht hahaha maar verder is surfen heel gezond! Sochtends mezelf weer in mn wetsuit gehesen en wederom regende het. Die ochtend ook goede tips gehad. Mijn gewicht moest ik meer op mijn voorste been brengen zodat ik meer snelheid zou krijgen en het makkelijker zou zijn mijn evenwicht te bewaren. Dat lukte goed! Om 11 uur waren we klaar en toen ben ik gaan douchen en heb ik de hele middag in de tv kamer gehangen om mn nieuw Zeeland trip te gaan voorbereiden. Daar heb ik tot op heden nog niks aan gedaan namelijk en komt toch snel dichtbij! Savonds gegeten en film gekeken. Iemand had het idee om een horrorfilm op te zetten.. fijn! Om 22u moest ik klaar staan bij de receptie omdat om 22.30u mijn nachtbus naar Sydney zou gaan. Helaas kreeg ik om 22.15u bericht dat mn bus 2 uur vertraagd was, dus moest ik tot 00.00u mezelf nog zien te vermaken in de middle6of nowhere. Uiteindelijk kwam de bus om half 1 aan en begon mijn nachtavontuur naar Sydney. Een 9 uur durende reis, waar ik toch meer heb geslapen dan de eerste nachtbus die ik had. 13 oktober om 9 uur sochtends kwam ik dus aan in Sydney, waar ik nu nog steeds ben.

Maar de verhalen van Sydney en Melbourne horen jullie weer in een volgend verhaal!

Liefs Sabrina

  • 15 Oktober 2018 - 05:02

    Werner Talboom:

    Hoi Sabrina,

    dat is nou echt coollie, geniet er maar van, groetjes Oom Werner.

  • 18 Oktober 2018 - 14:28

    Mams :

    Heej meissie alweer een hele belevenis daar. Prachtige foto's én filmpjes van je gezien daar. Geniet ervan en tot morgen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sabrina

Actief sinds 03 Aug. 2011
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 35407

Voorgaande reizen:

08 September 2018 - 10 December 2018

Australie & Nieuw-Zeeland

05 Februari 2012 - 23 Juli 2012

Stage in Lille

21 Augustus 2011 - 27 Januari 2012

Studeren in Gandía!

Landen bezocht: