Le premier mois à Lille - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Sabrina Waal - WaarBenJij.nu Le premier mois à Lille - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Sabrina Waal - WaarBenJij.nu

Le premier mois à Lille

Door: Sabrina

Blijf op de hoogte en volg Sabrina

02 Maart 2012 | Nederland, Amsterdam

Hallo iedereen,

Zo snel gaat de tijd.. Weeral een maand voorbij van mijn nieuwe avontuur.. Hoewel het eigenlijk al niet meer zo nieuw is nu!

Waar moet ik beginnen?! Ik heb mezelf voorgenomen om dit keer niet alle details te gaan vertellen, want dan ben ik over 2 uur nog niet klaar met mijn verhaal. Op mijn stage gaat alles goed. Ik begin mijn collega’s steeds beter te kennen en het zijn echt hele chille kerels allemaal! Kan er ook wel mee lachen, want die fransen kunnen ook een potje gek doen! :p NIET TE FILMEN! Even een voorbeeld.. Maxime (collega van me) die zat gisteren in pak op kantoor (zoals iedereen elke dag op kantoor zit), en wist nou niet of hij het bovenste knoopje van zijn overhemd los kon doen of niet. Nou goed, ik netjes mijn mening gegeven toen ze daarom hadden gevraagd (ijdele franse mannen :p). Gaat mijn andere collega ineens praten over harige mannen :p Of ik niet van harige mannen hou en dat hij wel veel borsthaar had, doet hij ineens een knoopje open om zijn borsthaar te laten zien! Dus ik zeg; ieeeeeeeuw en schuif demonstratief opzij (voor de grap uiteraard) :p Andere collega keihard lachen, maargoed.. dat dus even om de werksfeer te beschrijven; heel relaxed. Het scheelt ook dat het allemaal jonge mensen zijn op de afdeling en allemaal ook wel van een gekkigheidje houden, daardoor voel ik me wel op mijn gemak!

Wat het werk betreft gaat het allemaal goed. Vorige week donderdag & vrijdag had ik het echt keidruk.. Maandag ook nog.. Ik heb nou een marktonderzoek gedaan naar mogelijke nieuwe leveranciers in Nederland (in totaal ongeveer 60 leveranciers), deze allemaal gebeld, gevraagd welke producten ze leveren, en nog gedetailleerde vragen gesteld. Daarna wou Jochem verschillen offertes ontvangen voor prefab balkonnen, omdat ze 45 balkonnen nodig hadden voor een bouwwerf. Vervolgens dus bestanden uit het frans naar nederlands vertaald en offerte aanvragen verstuurd via de mail. Dit heb ik ook nog voor trappen gedaan, en nog voor balkonnen voor een andere bouwwerf. Ommeduur moet je dus goed uit elkaar kunnen houden, welke leveranciers je voor welk product hebt gecontacteert etc etc. In de loop van de week kreeg ik dan telefoontjes terug van leveranciers die vragen hadden over onze offerte aanvraag (wordt het beton negatief of positief gestort, wat is de dikking van het beton etc).. Vaak wist ik het antwoord niet en wist ik niet eens waar ze het nou over hadden, maar ik begin het steeds meer te begrijpen. Deze week voor het eerst een vraag zelf goed beantwoord! Je zou zeggen; is dat nou zo moeilijk? Nou.. ja! De bouwsector is niet zo makkelijk als het lijkt! Uiteindelijk offertes ontvangen van verschillende leverancier, hiervoor moest ik een TCO maken (Tableau comparatif des offres), en de verschillende offertes naast elkaar zetten om ze volgende week te kunnen vergelijken. Dit dus voor 3 bouwwerven, voor trappen en balkonnen. Daarnaast heb ik afgelopen week mijn eerste bestelling gedaan!!! Voor maar liefst 950,- PVC buizen besteld voor een bouwwerf! Naast al deze opdrachten ook nog een uitleg gehad over het isolatiemateriaal, details van de trappen, ook nog naar een bouwwerf geweest om alle onderdelen van het sanitair en de verwarming te zien. Ik mag namelijk met trots vertellen dat ik komende maanden ‘Responsable de plomberie et chauffage’ wordt! Dus verantwoordelijke voor het sanitair en de verwarming! Degene die dit normaal regelde is namelijk met zwangerschapsverlof. Ook heb ik mijn eerste franse telefoongesprekken achter de rug.. 2 gingen heel slecht en heb ik netjes gezegd dat ik ze doorschakel naar 1 van mijn collega’s. Een gesprek ging heel goed, maar die vrouw was gewoon onvriendelijk. Het ging namelijk over een dossier van het sanitair, waar Dorothy (vrouw met zwangerschapsverlof) vanaf wist, maar ik wist daar dus nog niks van. Ik heb dat netjes uitgelegd en gezegd dat het beter was dat die mevrouw mij een email stuurde met haar vragen. Het antwoord; OK. En toen werd er opgehangen.. ik kreeg niet eens de kans om mijn email adres te geven, maargoed!

Het wordt weer een veels te lang verhaal, ik voel het nu al, dus ik hou de rest kort. Veel bedrijfsbezoekjes gedaan, veel vergaderingen bijgewoond, veel woordenschat opgedaan (bouwtechnische termen etc) en zeker al heel veel geleerd!

Daarnaast zijn de personeels veranderingen volop aan de gang. Afgelopen woensdag is de stagiair vertrokken, want dat was zijn laatste dag. 16 maart vertrekt Jeremy, die had ontslag genomen, maar er zijn geen nieuwe kandidaten voor hem in de plaats, dus ik vrees dat daar voorlopig geen nieuw iemand voor wordt aangenomen. Dan eind maart vertrekt mijn baas en stagebegeleider en eind maart/begin april vertrekt ook Jochem. Dan houden we dus over: Maxime, ik en mijn nieuwe baas. Ik denk dat dat flink aanpoten wordt, maar dan leer je wel het meest, dus ik vind het opzich niet erg! Verder een paar x lekker gegeten met collega’s, lees: Plat du jour + Vin = LEKKERRR!! Alcohol drinken in de middagpauze is allemaal toegestaan :p

Ohja.. wat ik verder nog heb gedaan, het weekend van carnaval om zaterdagavond te carnavallen & vrijdagavond Keshia Philip en Lynn bezocht. Was hartstikke gezellig bij de familie Vioen! :)
Nou komend weekend komen mijn ouders, zus, schoonbroer en stijn langs! En dan gaat week 5 van mijn stage alweer in! Ik heb trouwens niks te klagen op mijn stage, want ik krijg een dik salaris voor een stagiaire, 18 lunchbonnen waar ook geen verkeerd bedrag op staat en mijn reiskosten worden ook voor 80% vergoed! LUXEEEEEEEEEE!!! Ik heb vast nog veel meer te vertellen en ik vergeet vast nog een hele hoop, maar ik vind het wel goed geweest voor vandaag! Foto’s volgen nog!

Liefsxxxxxx



  • 03 Maart 2012 - 10:15

    Eef:

    Sab! Ik ben zo trots op je dat je dit allemaal doet! En jij krijgt zeker een lekkere vergoeding, hahaha ideaal in dat dure Frankrijk toch! Hoe bevalt Lille als stad? Thanks ook voor je reactie op mijn verhaal! En btw, stuur jij je adres ff naar ons door ? :) We missen je! Succes en liefs xxx uit España, van Eef

  • 04 Maart 2012 - 12:53

    Wouter:

    Sab!

    Jij doet het echt TRES BIEN!
    Ga zo door, dan kom je er wel hoor =D.

    Greetz,
    X Wous

  • 05 Maart 2012 - 03:39

    Mel:

    Eitjee!

    Druk druk druk, maar erg leuk zie ik! Blij dat je het naar je zin hebt:) Snel een keer skypen!

    Liefde!

  • 07 Maart 2012 - 14:31

    Keshia:

    beetje latere reactie, lees je verhaaltje nu pas!! Stamde je collega af van een oerang-oetang of zo...? met al dat borsthaar hahaha! Wederom weer leuk om te lezen! Hetwas idd gezellig dat je bent langsgekomen! :-)
    Ik ben benieuwd naar je volgende belevenissen!
    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sabrina

Actief sinds 03 Aug. 2011
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 35343

Voorgaande reizen:

08 September 2018 - 10 December 2018

Australie & Nieuw-Zeeland

05 Februari 2012 - 23 Juli 2012

Stage in Lille

21 Augustus 2011 - 27 Januari 2012

Studeren in Gandía!

Landen bezocht: